Toronto-Vancouver-2016.reismee.nl

Wells Gray Provincial Park, Clearwater

Van Jasper naar Koa campground in Clear Water.

Vanmorgen weer 7.00 uur uit de veren. Omdat wij gisteren een camping hadden zonder voorzieningen vroeg naar bed gegaan. Ook omdat wij gisteren een heel vervelende koude en natte dag hadden afgewisseld met de warmte in de camper waren wij vroeg aan bedje toe.

Al bij het ochtend gloren verschenen echter de eerste zonnestralen en die zon zou ons de hele dag niet meer verlaten.

Al vanaf het vertrek lagen de bergen er heel helder bij en hebben wij uren over de schitterende highway 5 gereden omringd door hoge met sneeuwbedekte bergen.

Gestopt bij het visitor center Mount Robson, genoemd naar de gelijknamige berg van 3.954 meter hoog. Wat lag deze er schitterend bij! Na de pech die wij gisteren gehad hadden met het weer bleken wij vandaag ontzettend veel geluk gehad te hebben omdat de top van deze berg doorgaans niet te zien is. Wij hebben deze berg in zijn geheel kunnen zien, geweldig.

Sowieso een dag met alleen maar hoogtepunten en schitterende "diepte"punten.

De hoogtepunten van het eerste deel van de reis: Zoals gezegd de Mount Robson, en, jawel hoor weer een echte beer gezien, gestopt om hem op de gevoelige plaat vast te leggen, echter voordat de iPad in de aanslag kon worden gebracht kwam er een Truck voorbijrazen en sprong de beer weer het bos in. Gelukkig heeft Marianne hem, zij het niet van de voordeligste kant, kunnen "pakken". Voor de minder goed gelovigen onder de volgers als bewijs. Nog even terug naar de Mount Robson. Hadden daar even internet en dat gebruikt om met het thuisfront te kontakten, foto's te schieten en geniet van de warmte met dit schitterende uitzicht

En dan, geloof het of niet, het lampje op het dashboard bij Jean is uit. Na 4100 km. Voor het eerst Petro Canada getankt! Zou ook hier zoiets als chauvinisme bestaan? Of waren simpelweg de branduren van het lampje op?

Enfin, bij het eerstvolgende Petro Canada tankstation koffie gekocht. Wat zeg ik koffie, na dagen weer eens een French Vanilla. Daarna doorgereden naar camping Clearwater Valley Resort & KOA. Onze rit van vandaag ca 325 km zat er al om 13.30 uur op mede omdat wij weer een tijdzone passeerden en wederom een uur bonus kregen. Het tijdverschil met thuis bedraagt nu negen uren.

Gezien het tijdstip besloten om nog wat boodschapjes te doen en dan een aantal watervallen in het Wells Gray Provincial Park te bezoeken met één camper.

Als eerste hebben wij de meest veraf gelegen Helmcken Falls, op zo'n 47 km van de camping

bekeken. Deze waterval stort maar liefst 141 meter de canyon in en is hiermee een van de hoogste watervallen van Canada. Daarna de Dawson Falls slechts 18 meter hoog m bij een maar minstens 70 meter breed. En tenslotte de Spahats Falls een heel spectaculaire waterval

in de 120 meter diepe vulkanische canyon. Wij verwachten veel van het foto- en filmmateriaal.

Terug naar de camping, douche genomen en wederom genoten van een lekkere warme maaltijd en deze voor het eerst buiten verorberd. Samenvattend kunnen wij stellen dat wij vandaag een aaneenschakeling van hoogtepunten hebben gekend wat betreft het weer en de bezienswaardigheden